Glisează meniul stânga/dreapta
30 septembrie 2020 — Proiecții de film
„Cineliteratura” – o punte între literatură și film, proiect realizat în parteneriat de Muzeul Național al Literaturii Române, Institutul Cultural Român și Uniunea Autorilor și Realizatorilor de Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și DACIN SARA, a fost lansat pe 25 august 2020. Proiecțiile se desfășoară în conformitate cu regulile impuse de prevenirea răspândirii și contaminării cu Covid-19. Intrarea este liberă, participarea se face în baza unei rezervări la numărul 0748 057 192 sau pe e-mail la programe@mnlr.ro.
În fiecare marți și miercuri, în Grădina MNLR (din Strada Nicolae Crețulescu nr. 8) au loc proiecții de filme menite să readucă în atenţia publicului ecranizările unor texte de referinţă din literatura română, prezentate de importanți critici de specialitate.
Marți, 6 octombrie 2020, de la ora 19.00, criticul de film Irina Margareta Nistor va vorbi despre „Atunci i-am condamnat pe toți la moarte”, 1972, regia Sergiu Nicolaescu, după un scenariu inspirat din nuvela „Moartea lui Ipu” (1970) a scriitorului român Titus Popovici. În distribuție: Amza Pellea, Cristian Șofron, Ion Besoiu, Gheorghe Dinică, Ioana Bulcă, Octavian Cotescu, Iurie Darie, Maria Clara Sebők, Eliza Petrăchescu, Ernest Maftei, Ştefan Mihăilescu-Brăila, Sergiu Nicolaescu, Lazăr Vrabie, Iurie Darie.
Filmul prezintă cinismul și ipocrizia conducătorilor unei comunități rurale din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, care îl conving pe Ipu, „nebunul satului”, să-și asume vina uciderii unui ofițer german pentru ca ei să-și salveze viața. Călin Căliman scria în Contemporanul din 28 ianuarie 1972: „Este un film de ţinută artistică superioară, care izbuteşte să pătrundă dincolo de «crusta faptelor», în universul psihologic al unei mici colectivităţi, aflate la răscruce de timp şi de istorie. Sunt anii ocupaţiei fasciste, ani critici în destinele României, ani care au însemnat pentru fiecare, şi pentru toţi, un moment de grea şi responsabilă încercare a tăriei morale, a forţei de caracter. Povestirea cinematografică are un pregnant conţinut de idei, constituind o bază temeinică pentru un bun film psihologic cu suspans. Ceea ce regizorul Sergiu Nicolaescu, părăsind pentru prima dată super-spectacolul istoric sau exotic, a şi realizat”.
Miercuri, 7 octombrie 2020, de la ora 19.00, va avea loc proiecția filmului „Lişca” (1983), regia Ioan Cărmăzan, scenariul Fănuş Neagu. În distribuție: Avram Birău, Petre Nicolae, Ecaterina Nazare, Catrinel Paraschivescu, Papil Panduru, Simion Hetea, Leni Pințea-Homeag, Valentin Uritescu, Maria Păunescu, Virginia Rogin, Remus Mărgineanu, Valentin Teodosiu, Zoltán Vadász. Despre acest al doilea lung metraj al regizorului Ioan Cărmăzan, „Lişca”, prozatorul-scenarist Horea Pătraşcu scria la premieră: „Povestea Lişcăi este o poveste simplă şi în acelaşi timp halucinantă: o femeie, singură într-o comunitate izolată la rându-i, îşi aşteaptă bărbatul plecat pe front, în pofida tuturor datelor ce confirmă moartea violentă a acestuia. Starea de aşteptare a eroinei, dusă parcă peste toate limitele umane, este tragică şi eroică totodată”. Criticii de specialitate au subliniat meritul esenţial al regizorului de a fi distribuit-o în rolul titular pe Ecaterina Nazare. De asemenea, s-a spus că „Lişca” este un film de stări, un film al caracterelor, un film al fidelităţii maritale şi al aşteptării și că Ioan Cărmăzan este unul dintre puţinii regizori care s-au apropiat de proza lui Fănuş Neagu cu reală afinitate, mizând pe sobrietate, benefică în transpunerea cinematografică a destul de prolificului scenarist Fănuş Neagu.
„Cineliteratura” este, de asemenea, și titlul unui proiect inițiat de Muzeul Național al Literaturii Române, prin directorul său, Ioan Cristescu, prin care sunt valorificate numeroase materiale video, importante pentru istoria literaturii române și pentru patrimoniul cultural: http://cineliteratura.ro/.