13 iulie 2017 — Evocări

Dan Petrașincu 20

Angelo Moretta, aka Dan Petrașincu (2 iunie 1910, Odessa – ? 1997, Roma), este un scriitor atipic, cu dublă identitate: italian din Sicilia după tată, român din Slobozia după mamă, născut la Odessa și emigrat în România după revoluția bolșevică. S-a apropiat la finele anilor 20 de gruparea lovinesciană „Sburătorul” solicitând (și primind) un pseudonim de la maestrul său căruia-i rămâne apropiat până la capăt și care-l va susține constant. Face parte, alături de Ieronim Șerbu și Horia Liman, din grupul „discobolilor” (legat de revista lunară omonimă pe care o înființează). Redactor la Rampa, Lumea românească, Adevărul, Reporter, colaborator asiduu la alte numeroase publicații interbelice, a fost, politic vorbind, un centrist chiar atunci când s-a pliat regimurilor autoritare de dreapta sau de stânga. În anii 30-40 a publicat o apreciată culegere de nuvele psihologice (Omul gol, 1936) și câteva romane meritorii, cu inovații compoziționale ingenioase, despre cazuri anormale de conștiință și complexe ale marginalității: Sângele, Miracolul, Junglă, Omul și fiara, Cora și dragostea. Cel mai bun dintre ele este Monstrul (1937), cu inserturi de jurnal în spiritul tinerei generații autenticiste. A publicat și un eseu despre Poe (1942), urmat oportun, în 1947, de un volum despre Pușkin. Fără a rupe legăturile cu România, unde va mai reveni pe durata regimului comunist, se stabilește din 1951 în Italia, unde va desfășura o activitate de universitar (la Universitatea Teologică Marianum din Roma) preocupat de istoria religiilor orientale și de cultura indiană veche, dar și de vechile civilizații amerindiene, de culturile primitive, de antropologia sacrului și filosofia limbajului etc. Stimulat, probabil, de exemplul congenerului Mircea Eliade, A.M. rămâne totuși departe de nivelul acestuia. Ultimul roman cunoscut – Omul suspect (1971), un fel de portret al identității sale scindate, incapabile de alegeri definitive – a apărut fragmentar în Revista scriitorilor români din Munchen. Reintrarea postdecembristă a scriitorului în circuitul literar autohton a fost parțial ratată. Evident, subevaluat la bursa literară a ultimelor decenii, își așteaptă încă revalorizarea.

Text de Paul Cernat, 13 iulie 2017