4 aprilie 2018 — Evenimente

Dezbatere „Împotriva memoriei”

Muzeul Național al Literaturii Române vă invită marți, 17 aprilie 2018, ora 19.00, la sediul din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8 (în spatele Bisericii Albe), în sala Perpessicius, la o dezbatere pornind de la cartea lui Claudiu Turcuș  Împotriva memoriei. De la estetismul socialist la noul cinema românesc”. Invitaţi: Claudiu Turcuş, Carmen Muşat, Andrei Gorzo. Moderator: Vasile Ernu.

 „Împotriva memoriei” cartografiază o rețea relevantă de reprezentări ale socialismului românesc, de la estetismul romanelor politice din anii ’70 la neorealismul filmelor românești ale anilor 2000. Cartea arată că „memoria colectată” în ficțiunile narative e mai stratificată, mai polifonică decât „memoria colectivă” impusă de discursurile politice.

Claudiu Turcuș predă studii literare și de film la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. A scris studii despre proza românească postbelică, memoria culturală a socialismului, ideologia și estetica noului cinema românesc. Cea mai recentă carte semnată de el este Împotriva memoriei. De la estetismul socialist la noul cinema românesc” (București: Eikon, 2017). Volumul său de critică literară și istorie intelectuală, Estetica lui Norman Manea (Cartea Românească, 2012), a fost tradus în engleză la editura Peter Lang (Frankfurt-New York: 2016). A publicat eseuri în Observator cultural, Vatra’’ , 22”, Cultura”, Timpul”.

Cartea lui Claudiu Turcuș este o cercetare de pionierat în câmpul studiilor noastre intermediale, atât prin decupajul obiectual, cât și prin maniera de abordare a fenomenului. Un spectaculos trafic conceptual între cinematografie, literatură și teorie critică, pe de o parte, și un melanj inteligent de metodologii top-notch, pe de alta, îi permit autorului să reviziteze ultimele cinci decenii de istorie culturală românească – și, într-un context mai larg, est-europeană – dintr-o perspectivă acut originală, ce recomandă deja Împotriva memoriei drept un model pentru viitoarele studii în domeniu.” – Andrei Terian

„Investigînd fenomene din două cîmpuri culturale – literatura și ‑ lmul – și de pe parcursul mai multor zeci de ani – din epoca Ceaușescu pînă în prezent –, Claudiu Turcuș pune față în față romanul politic al anilor ’60-’70 și așa-numitul „film de actualitate” al aceleiași epoci, radiografiază „erotismul socialist” românesc, inventariază și ordonează istoric rememorări artistice ale socialismului, mediază în dezbateri despre noul cinema românesc de după 2000. În elegantul său demers comparatist între cele două domenii, criticul se arată în permanență preocupat de instrumentele de analiză cele mai adecvate fiecăruia și – calitate la fel de rară – sensibil în mod egal la dimensiunile lor estetice și politice.” – Andrei Gorzo