28 aprilie 2024 — Evenimente

„Poezie și creație” #174 | Eugen Nacht-Stroe și Loreta Popa

Invitat la „Poezie și creație”, în Duminica Floriilor, este Eugen Nacht-Stroe, fiul prea binecunoscutului N. Stroe, care alături de Vasile Vasilache forma un cuplu celebru în perioada interbelică.

Eugen Nacht-Stroe s-a născut la Bucureşti, la 21 aprilie 1952, a învăţat la Liceul German din Bucureşti, iar, după terminarea lui, a dat examen de admitere la Institut de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale”. Nu a reușit din prima, ci a doua oară, intrând la clasa Eugeniei Popovici.

Actorul, regizorul, producătorul, profesorul, scriitorul Eugen Nacht-Stroe a venit zilele acestea la București pentru a lansa cea mai recentă carte a sa despre teatru, „Capcana regelui sau cum înțeleg eu teatrul“, apărută la Editura Integral (coperta fiind semnată de Horațiu Mălăele). „M-am născut în teatru, tatăl meu fiind unul dintre cunoscuții actori comici ai României. Copilăria mea s-a petrecut în teatru, am studiat teatrul, am terminat IATC-ul, am început să joc. L-am cunoscut pe Peter Brook în 1985, la Avignon. Moţu Pittiş îmi povestise despre experimentul de la Paris, unde a fost cu Andrei Șerban, pe atunci asistentul lui Brook. Am citit pe nerăsuflate «Spațiul gol». Ceea ce spunea Brook era exact ceea ce simţeam eu. Moţu mi-a spus că e normal să simt aşa, fiindcă sunt o generaţie nouă. Lucrul cu Peter Brook, considerat pe drept cuvânt cel mai mare regizor de teatru din lume, mi-a adus o înțelegere mult mai profundă a acestei arte”, mărturisește Eugen Nacht-Stroe.

A părăsit România în 1977, parte din cauza situaţiei politice, parte din cauza cutremurului din 4 martie, dar şi din dorinţa de a cunoaşte Israelul. Plecarea a fost mai mult decât dureroasă. Familia a ajuns în Israel cu câteva valize. Mobila veche, în stil florentin, a fost rechiziționată de autoritățile comuniste cu motivația că e parte din patrimoniul țării. „Am vrut foarte mult să joc în teatrul ebraic, dar nu ştiam o boabă de ebraică. Era un fel de chineză. Nu semăna cu nicio limbă pe care o vorbeam. Am început totul de la zero. Ceea ce a fost greu pentru mine în Israel, nu doar învăţatul limbii, ci schimbarea unui stil de viaţă cu altul. Aici trebuia să lupţi, nimeni nu-ţi dădea nimic, şi, dacă nu făceai nimic puteai să mori de foame”.

Interesant este că a montat la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti, la invitația directoarei de atunci, Raluca Zamfirescu, spectacolul „Descurcă lume” după comedia muzicală de mare succes „Firfirică” de Stroe Vasilache şi Cristodulo. E sold-out de 11 ani.

Filmare și montaj: Dan Marinescu
Credit foto: Dan Marinescu
Proiect coordonat și realizat de Loreta Popa

Urmăriți „Poezie și creație” aici:

Galerie Foto