5 octombrie 2025 — Conferințe

Balancing All in „Balada Mesterului Manole” | Conference held by Thomas J. Cousineau

The conference will be held in English

The National Museum of Romanian Literature will host the conference Balancing All in „Balada Mesterului Manole”, held by Thomas J. Cousineau. The event will take place on Saturday, October 11, at 11 o’clock on Nicolae Crețulescu 8.

The conference will focus on the ways in which — in the midst of the apparent misuse of the Manole Legend to promote inequalities of various sorts — the poem itself, a masterpiece of oral literature, reveals itself, upon a close reading, to be „the great equalizer.”

„My talk has two interrelated aims: first, to dismantle the connection between human sacrifice and creativity that is at the center of Mircea Eliade’s interpretation of Balada Meșterului Manole; second, to shift interpretation from immuring a woman’s body in a literal monument to creating a literary monument by imitating the bilateral symmetry of the generic human body — which, as a close reading of the ballad will reveal, serves as its actual cornerstone. I’ll begin by pointing to the two artfully balanced scapegoating rituals that flank the construction ritual involved in the building of the monastery: on the “left flank,” Manole and his men use Ana as the scapegoat to whom they transfer the punishment that the prince had threatened to inflict upon them; on the “right flank,”, the prince transfers the threat of his figurative fall from eminence (should Manole construct an even grander building for a rival prince) to Manole, upon whom he inflicts a literal fall from the roof of the monastery. From there, I’ll move to the generally ignored figure of the flute-playing shepherd, whose musical art, unlike the architectural achievement of Manole, is entirely independent of Ana’s prolonged suffocation. I’ll then detail the myriad ways in which the rhythmical respiration that he “transfers” into music emerges in the symmetrical harmonies that pervade the ballad as a whole, beginning with its rhymed couplets and concluding with the figurative diptych created by the resonating names and the shared fate of Ana and Manole. ”

Thomas J. Cousineau, Professor of English (Emeritus) at Washington College, Fulbright Scholar at the University ofBucharest, and Fulbright Specialist at Lucian Blaga University in Sibiu, is the author of After the Final No: Samuel Beckett’s Trilogy, Waiting for Godot: Form inMovement, RitualUnbound: Reading Sacrifice in Modernist Fiction, Three-Part Inventions: The Novels of Thomas Bernhard, An Unwritten Novel: Fernando Pessoa’s The Book of Disquiet (Recipient of an “Outstanding Title” citation from The American Library Association), and The Séance of Reading: UncannyDesigns in Modernist Writing, which is based on a series of guest-lecturesthat he presented at various Romanian universities. His current book-in-progress is entitled Bypassing The Plot: The Bilateral Ploy of Writing.

Echilibrând totul în „Balada Meșterului Manole” | Conferință susținută de Thomas J. Cousineau

Conferința va fi susținută în limba engleză.

Muzeul Național al Literaturii Române vă invită sâmbătă, 11 octombrie, de la ora 11.00, la sediul din strada Nicolae Crețulescu 8, la conferința „Echilibrând totul în Balada Meșterului Manole”, susținută de Thomas J. Cousineau.

Evenimentul se va concentra asupra modului în care — în ciuda folosirii aparente a Legendei lui Manole pentru a justifica diverse forme de inegalitate — balada, capodoperă a literaturii orale, se dezvăluie, la o lectură atentă, drept un veritabil „mare egalizator”.

„Prezentarea mea are două obiective interconectate: în primul rând, să demontez asocierea dintre sacrificiul uman și creativitate aflată în centrul interpretării baladei de către Mircea Eliade; în al doilea rând, să mut accentul interpretării de la zidirea corpului unei femei într-un monument fizic, către crearea unui monument literar prin imitarea simetriei bilaterale a corpului uman generic – care, așa cum va arăta o lectură atentă a baladei, servește drept adevărata ei piatră de temelie.”

Conferința va începe cu analiza a două ritualuri de sacrificare simbolică, echilibrate cu măiestrie și plasate de o parte și de alta a ritualului central de construcție a mănăstirii:

Pe „flancul stâng”, Manole și meșterii săi o transformă pe Ana în țap ispășitor, transferând asupra ei pedeapsa pe care domnitorul o promisese lor.

Pe „flancul drept”, domnitorul transferă asupra lui Manole amenințarea propriei sale „căderi” simbolice de la înălțime (în cazul în care Manole ar construi o mănăstire și mai măreață pentru un rival), provocând o cădere literală a meșterului de pe acoperișul mănăstirii.

De acolo, conferința va aduce în discuție figura adesea ignorată a păstorului cântăreț la fluier, a cărui artă muzicală — spre deosebire de realizarea arhitecturală a lui Manole — este complet independentă de sacrificiul Anei. Thomas J. Cousineau va explora apoi modurile în care respirația ritmică, transpusă în muzică prin fluierul păstorului, se manifestă în armonii simetrice care străbat întreaga baladă – de la cupletele rimate, până la dipticul figurativ format de numele rezonante și destinul comun al Anei și al lui Manole.

Thomas J. Cousineau este profesor emerit de literatură engleză la Washington College, bursier Fulbright la Universitatea din București și specialist Fulbright la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Este autorul volumelor: After the Final No: Samuel Beckett’s Trilogy, Waiting for Godot: Form in Movement, Ritual Unbound: Reading Sacrifice in Modernist Fiction, Three-Part Inventions: The Novels of Thomas Bernhard, An Unwritten Novel: Fernando Pessoa’s The Book of Disquiet (distins cu titlul „Outstanding Title” de către American Library Association) și The Séance of Reading: Uncanny Designs in Modernist Writing — volum bazat pe o serie de conferințe susținute în universități românești.

Lucrarea sa actuală, aflată în curs de redactare, se intitulează Bypassing the Plot: The Bilateral Ploy of Writing.